Signalen van pesten

Als een kind op school gepest wordt, zal hij of zij er niet snel over praten. Dus hoe kun je als ouder of als leerkracht dan toch erachter komen dat het kind mogelijk gepest wordt. Het is dan goed erop te letten of het kind een of meer van de onderstaande signalen vertoont.

Voor ouders:

Het kind:

  • heeft geen zin of is bang om naar school te gaan;
  • komt thuis met kapotte fiets, kleren of boeken;
  • is angstig en onzeker;
  • heeft blauwe plekken en of schrammen;
  • neemt geen klasgenootjes mee naar huis;
  • kiest een onlogische route van en naar school;
  • wil niet meer naar school worden gebracht of juist wel terwijl het niet bij de leeftijd past;
  • heeft verminderde schoolresultaten;
  • slaapt onrustig en heeft nare dromen;
  • vraagt en/of steelt geld van familie;
  • wordt niet uitgenodigd voor feestjes;
  • is gestrest op zondagavond of aan het eind van een vakantie.

Voor leraren:

Het kind:

  • mag niet meedoen bij spelletjes of wordt als laatste gekozen;
  • zijn schoolprestaties gaan achteruit;
  • vermijdt de speelplaats of blijft dicht bij de leraar tijdens pauzes;
  • is vaak betrokken bij opstootjes in de klas of op het schoolplein;
  • ziet er ongelukkig, gestrest, depressief uit;
  • klaagt over buikpijn, hoofdpijn;
  • heeft misschien niet één goede vriend;
  • wordt bezittingen afgenomen of verstopt;
  • wordt uitgelachen of onvriendelijk benaderd;
  • heeft overdreven clownesk gedrag;
  • vertoont afkoopgedrag met behulp van geld en/of snoep of maakt huiswerk voor anderen.

Signalen bij een groep waarin gepest wordt:

  • er heerst een slechte sfeer en of het is een ongrijpbare groep;
  • een slechte motivatie voert de boventoon;
  • de groep is niet hulpvaardig naar elkaar;
  • er is veel onderlinge concurrentie;
  • een kind in de groep begint onderdanig, clownesk te vertonen; 
  • iemand reageert onverwachts extreem op kleine plagerijtjes;
  • 1 of meer kinderen gaan met minder plezier naar school;
  • een kind is bang geworden om zich bij de groep te voegen;
  • vaak met een bijnaam aangesproken worden door klasgenoten;
  • een kind vertelt verhalen over grapjes die met klasgenoten uitgehaald zijn;
  • de groep is te herkennen in te delen naar 'pestrollen'.

Ik zou hier graag over van gedachten willen wisselen.