Coronacrisis maakt nieuwe slachtoffers cyberpesten...

Gepubliceerd op 8 februari 2021 om 13:01

Hoe ging school vandaag? Vraag ik net als voor de Coronalockdown, steevast aan mijn twee puberzonen als we gezamenlijk aan tafel zitten te eten. Vol enthousiasme vliegen soms de verhalen over de dagelijkse Teams bijeenkomsten over de tafel. Je kan niet zeggen dat mijn kinderen met onlineschool niets meemaken, want regelmatig zijn er verstekelingen aan boord bij de online lessen en dit zorgt voor de nodige reuring en consternatie. Scheldpartijen, seksueel getinte opmerkingen en onzedelijke voorstellen, zijn aan de orde van de dag. Laatst werd door een lesindringer de klassenmentor herhaaldelijk gevraagd haar tieten te laten zien, in het bijzijn van haar leerlingen als stille getuigen. Door deze schrijnende gebeurtenissen, besef ik me als trainer omgaan met Pesten, dat het online pesten tijdens Corona niet alleen kinderen, maar ook veel leraren raakt. Een zorgelijke ontwikkeling die zeker de nodige aandacht behoeft.

Door de uitbraak van het coronavirus zitten we massaal veel meer thuis. En meer thuiszitten, betekent voor velen ook meer tijd spenderen op het internet. Uit een nieuw onderzoek van het bedrijf L1GHT, een startup dat zich inzet tegen ‘online toxicity’, blijkt dat niet alleen onze schermtijd is gestegen, ook online pesterijen nemen toe. Ze zagen een stijging van 70 procent rondom online pesten en beledigend en grof taalgebruik onder kinderen en tieners op social media en chatforums. Op game platforms was een stijging van 40 procent te zien en de hoeveelheid mensen die naar zogenoemde haatsites surfte, steeg met 200 procent. 

Docenten hebben ook moeite om de veiligheid van kinderen online te waarborgen. Ze kunnen er bijvoorbeeld weinig aan doen als er een anoniem Instagram-account verschijnt om een klasgenoot mee te pesten. Maar ook in de klassikale Teams sessies komt regelmatig voor dat er jongeren inbreken en (seksuele) grensoverschrijdende uitingen doen naar deelnemende leerlingen waarbij zelfs de lerares niet wordt  gespaard! Door de afstand en anonimiteit van het medium worden grenzen sneller en makkelijker overschreden en zijn de gevolgen minder zichtbaar. Leerkrachten en mentoren, zijn ook nu de aangewezen personen om zich in te zetten voor het vasthouden of herstellen van sociale veiligheid in de groep. Dat vormt door les op afstand een extra uitdaging. Daarnaast ligt er ook een grote nieuwe taak bij de overheid en de scholen om de leraren een veilig online klimaat te bieden waarin zij hun lessen kunnen geven.

Slachtoffers van online pesten voelen zich niet alleen rot tijdens het pesten of vlak daarna, er zijn veel meer lange termijn risico’s. De kans op depressie, een angststoornis, misbruik van bedwelmende middelen zoals alcohol of drugs neemt toe. Net als een laag zelfvertrouwen, slechte functioneren, uitval en het risico op suïcidaal gedrag neemt toe (bron: Metro, 1 oktober 2020).

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.